Modernizace modelu Octavia od Škoda Auto
Automobilka Škoda Auto představila modernizaci svého nejprodávanějšího modelu Octavia v obou karosářských verzích, tedy liftback i kombi. Modernizace čtvrté generace přináší drobná designová vylepšení, lehce pozměněný interiér i přepracovanou výbavu. K vylepšením ale došlo i po stránce techniky a technologií.
Automobilka Škoda Auto ve středu 14. února slavnostně představila modernizaci svého nejprodávanějšího modelu Octavia v obou karosářských verzích, tedy liftback i kombi. Modernizace čtvrté generace přináší drobná designová vylepšení, lehce pozměněný interiér i přepracovanou výbavu. K vylepšením ale došlo i po stránce techniky a technologií. Začněme od inovovaného designu, který zaujme především novými světlomety, standardně využívajícími LED technologii a na přání dostupnými s Matrix LED technologií. Světlomety mají nový světelný podpis a obsahují dva LED moduly, jejichž vzhled je umocněn novým modře zbarveným detailem. První jízda se scalou a kamiqem po faceliftu: I kompaktní škodovky mají své místo. Vnější Bi-LED modul slouží pro potkávací a dálková světla, vnitřní Matrix modul má 36 jednotlivých světelných segmentů ve dvou řadách, což je o 12 více než u současného modelu. Mlhová světla byla nahrazena funkcí světla do špatného počasí, která optimálně přizpůsobuje světelný výkon aktuálním světelným podmínkám. Zadní světla mají rovněž standardně LED technologii, dostupná jsou ale ve dvou verzích, kdy Top LED zadní světla disponují i animovanou funkcí Coming/Leaving Home. Animované ukazatele směru spolu s horním segmentem zadních světel ve tvaru písmene C zasahují do pátých dveří. Nové jsou také nárazníky, které prodlužují celkovou délku obou karosářských provedení o 9 mm na výsledných 4698 mm. Přední nárazník má nové sportovní tvary a lepší přívody vzduchu. Upravena byla i maska chladiče, jejíž boční strany odpovídají výšce nových světlometů. Nabídka litých kol se rozrostla o aerodynamická 16“ kola Matar, černá 17“ litá kola Slagard, 18“ litá kola Lerna a 19“ litá kola Elias pro modely RS s černými aerodynamickými kryty. Nabídka barev zůstala stejná, tři nemetalické odstíny a sedm metalických doplňuje několik desítek odstínů z nabídky prémiového lakování. Kabina nabídne standardně 10“ digitální přístrojový štít a 10“ virtuální kokpit mini. Nově je však na přání dostupný i infotainment s 13“ dotykovým displejem. Hlasová asistentka Laura bude navíc doplněna o chatbot ChatGPT, který pracuje s umělou inteligencí. Novinkou bude i vylepšený systém Kessy, který automaticky odemkne či zamkne auto, jakmile se řidič přiblíží nebo vzdálí na 1,5 metru. USB-C konektory navíc zvládnou nabíjet při výkonu až 45 wattů, tedy třikrát více než dříve. Po modernizaci je navíc kabina vybavena novým čalouněním, dekoračními lištami a výplněmi dveří. Větší slovo dostaly udržitelné materiály, jako jsou recyklované látky či udržitelně zpracovaná kůže. Nabídka Simply Clever prvků se rozrůstá o automatické odjištění roletového krytu u modelu Combi či speciální odkládací schránku na středovém tunelu, kam si mohou cestující na zadních sedadlech odložit tašku, kelímek nebo lahev. Kapsa v zavazadelníku má nově dva háčky, držák tabletu je nově i na sportovních sedadlech a škrabka na led či deštník jsou vyrobeny z udržitelných materiálů. Nabídku pohonných jednotek otvírá benzinový motor 1.5 TSI, dostupný s šestistupňovým manuálem i sedmistupňovou převodovkou a volitelně doplněný o mild-hybridní 48V systém. Motor je dostupný v konfiguraci s nejvyšším výkonem 85 kW (115 k) a 220 Nm točivého momentu, respektive 110 kW (150 k) a 250 Nm točivého momentu. Oba motory disponují funkcí odpojování válců ACT+ pro nižší spotřebu paliva. Výkonnější zážehovou alternativou je motor 2.0 TSI, rovněž dostupný ve dvou konfiguracích. Motor pracuje s tlakem vstřikování paliva až 350 barů, má vylepšené sání a optimalizované tření. O přenos výkonu na kola se vždy stará sedmistupňový automat. Motor pracuje v Budackově cyklu s kompresním poměrem 12,2:1 a v základní verzi, spojené s pohonem všech kol, nabízí nejvyšší výkon 150 kW (204 k). Oproti starší verzi tak posílil o 10 kW (14 k). Vrcholný motor modelu Octavia RS posílil o 15 kW (20 k) na výsledných 195 kW (265 k). K dispozici jsou i vznětové motory 2.0 TDI v konfiguraci 85 kW (115 k) s manuální šestistupňovou převodovkou a 110 kW (150 k) v kombinaci se sedmistupňovým automatem. O úpravu emisí se opět stará systém Twin Dosing. S modernizací dostala Škoda Octavia i vylepšený systém rozpoznání únavy řidiče, převzatý z modelů Superb a Kodiaq. Systém pracuje s více informacemi včetně systému udržování jízdy v pruhu a pracuje s novým algoritmem pro jejich vyhodnocení. Odchylky od normálního způsobu řízení detekuje od rychlosti 65 km/h. Nová je také verze automatického parkování, dostupná pouze s automatickou převodovkou. Kromě řízení systém nově ovládá také brzdění, rychlost vozu a směr jízdy vpřed nebo vzad. Automaticky zastaví před překážkou a umožní uložit parkovací manévr. Další novinkou je ovládání parkovacího manévru přes aplikaci MyŠkoda přes Bluetooth. Pro fanoušky vozů se sportovním charakterem nabízí automobilka sportovní výbavu Sportline, která dostala o 15 mm snížený sportovní podvozek a progresivní řízení. Rámeček masky chladiče, lišty kolem bočních oken, kryty vnějších zpětných zrcátek, přídavné prvky na předním nárazníku nebo zadní difuzor automobilka lakovala černou metalickou barvou. Součástí standardní výbavy modelu Octavia Sportline jsou nová 17" broušená aerodynamická kola Slagard a přední blatníky zdobí plakety Sportline v novém designu. Nové logo Škoda na kapotě a nápis Škoda na pátých dveřích jsou černé. Nápisy promítané na zem z předních dveří odrážejí novou firemní identitu značky Škoda. Černé jsou také ozdobné prahové lišty. V interiéru najdeme tříramenný sportovní multifunkční kožený volant, kryty pedálů z ušlechtilé oceli nebo dekorační lištu imitující karbon na přístrojové desce. Interiér Sportline zahrnuje sportovní sedadla čalouněná šedou recyklovanou látkou v kombinaci s umělou kůží. Tradiční sportovní vrchol pak představuje model Octavia RS, který je dodáván s motorem 2.0 TSI o výkonu 195 kW (265 k) v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Podvozek je snížený o 15 mm, nechybí progresivní řízení nebo elektrohydraulická uzávěrka diferenciálu VAQ. Octavia RS je nově vybavena originálním sportovním výfukovým systémem s černými koncovkami výfuku. Zvuk modelu podporuje nový software motoru, který zvyšuje otáčky motoru při rozjezdu a přináší ještě větší požitek z jízdy ve sportovním režimu. Sportovní vzhled podtrhuje řada specifických designových prvků. Rámeček masky chladiče, lišty kolem bočních oken, kryty vnějších zpětných zrcátek a střešní ližiny jsou vyvedeny v lesklé černé barvě. Černé detaily se nacházejí také na předním nárazníku nebo na difuzoru zadního nárazníku. Ve výbavě mohou být 18“ aerodynamicky optimalizovaná kola, alternativou jsou 19“ broušená kola. Nechybí standardní Matrix-LED světlomety ani zadní Top LED světla. Vůz navíc zdobí nový design loga RS, které se nachází na karoserii i v interiéru. V kabině je standardně 13“ infotainment a nechybí ani sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy a novým logem RS, která jsou potažena prošívanou látkou s červeným ozdobným prošíváním na sedácích. Přístrojová deska je potažena neoprenem v kombinaci s umělou kůží a zdobí ji červené prošívání. Nechybí karbonové dekory nebo kryty pedálů z ušlechtilé oceli. Na přání je k dispozici interiér RS Suite se sportovními elektricky ovládanými sedadly s potahy z perforovaného mikrovlákna Suedia a umělé kůže. Sedadla zdobí červené kontrastní prošívání a nechybí ani elektricky nastavitelná bederní opěrka a masážní funkcí. Designová část přístrojové desky je potažena mikrovláknem Suedia a doplňují ji dvě řady kontrastního prošívání v červené barvě.
Sdílet: